• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

nononsales

Businessgroei door effectievere Sales en Marketing

  • Home
  • Diensten
  • Resultaten
  • Blog
  • Team
  • Contact
arrow left Blog overzicht

Goede of geweldige verkopers? Kenmerken van topverkopers…

Heb jij een team van topverkopers of ben je zelf een topverkoper? Check het maar eens!

Goede en geweldige verkopers kennen allebei hun producten. Beiden verkopers begrijpen hun klanten en behalen hun targets. Het verschil tussen goede en geweldige verkopers is echter HOE ze hun werk doen. Klanten zijn meer tevreden en ze halen daardoor meer omzet binnen. Heb jij een team van topverkopers of ben je zelf een topverkoper? Check het maar eens:

Geweldige verkopers of topverkopers die…

…luisteren en spotten kansen

Goede verkopers praten. Ze hebben kennis van hun producten en diensten en kunnen hun klanten hiervan overtuigen. Het zijn verkopers die doen wat ze moeten doen. Topverkopers die onderzoeken en beoordelen, op zoek naar een beter begrip van het standpunt van de klant; ze stellen namelijk meer vragen. Op die manier creëren ze oplossingen die het beste aansluiten bij de behoeften van die klant. Deze verkopers zorgen vaak ook voor de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten die passen bij actuele klantvragen.

Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!

…creëren latente vragen

Goede verkopers reageren op een vraag. Ze springen snel in op verzoeken van klanten en bieden oplossingen aan om aan de behoeften van hun klanten te voldoen. Topverkopers creëren juist vraag. Ze zijn bedreven in het identificeren van latente problemen, problemen die de klant (nog) niet ziet, en zetten deze om in kansen. Met als resultaat vaak extra omzet.

…prefereert denken boven doen

Goede verkopers komen snel in actie en reageren snel. Maar dan kun je ook kansen missen of verkeerde beslissingen nemen. De topverkoper denkt eerst na en neemt de tijd, doet moeite, om feiten te verzamelen als basis van het denken. Hij/zij raadt niet of en wanneer feiten beschikbaar zijn. Eerst zeker weten, want met feiten kan een onwrikbare mening onderbouwd worden.

…zijn experts binnen de branche

Goede verkopers begrijpen de business van hun klanten, welke producten/diensten zij verkopen en wie ze zijn. Topverkopers kennen niet alleen de business van hun klanten, maar zijn ook bekend met de bedrijfsprocessen van hun klanten, andere spelers in de sector, concurrenten, overheidsvoorschriften, trends en bedrijfsmodellen. Topverkopers zijn experts in de hele zakelijke omgeving van hun klanten, waardoor ze een optimale gesprekspartner zijn.

…maken hun klanten beter bewust van de noodzaak

Goede verkopers verkopen een idee, zonder lang stil te staan bij de huidige situatie. Topverkopers verkopen een visie door middel van een bewustwordings-analyse; ze spelen in op de ratio. Door over te brengen hoe de huidige situatie is versus hoe het zou kunnen zijn, stimuleren zij de vraag. De klant krijgt het idee dat er iets gemist wordt als er niet tot aankoop wordt overgegaan.

…ontwikkelen strategie samen met klanten

Goede verkopers bouwen zelf strategieën en plannen; ze denken te weten wat klanten nodig hebben. Topverkopers bouwen hun verkoopstrategieën en plannen samen met hun klanten. Het vertrouwen en de bijbehorende klantbinding wordt daardoor groter.

…hebben een beter zelfbeeld

Goede verkopers zien zichzelf als geweldige verkopers die belangrijk zijn voor de organisatie; ze worden vertrouwd op basis van hun geleverde producten of diensten. Topverkopers zien zichzelf als adviseurs om klanten vooruit te helpen; ze worden vertrouwd op basis van hun klant- en branchekennis.

…zijn van onschatbare waarde voor de klant en de organisatie

Een goede verkoper zal zijn target halen en vooral waardevol zijn voor zijn organisatie. Een topverkoper zal ook zijn target halen, maar op lange termijn altijd goede verkopers overtreffen. Topverkopers zijn namelijk zowel van onschatbare waarde voor hun werkgever als hun klanten. Dat is het echte verschil tussen goede en topverkopers.

Ben jij, of jouw salesteam, van onschatbare waarde voor je klanten?

Als het je droom is om een topverkoper te worden kan je niet genoeg sales tips krijgen. Als je jouw droom als topverkoper wilt waarmaken, lees dan het artikel ‘Top 10 Sales Tips’

Artikel lezen
23-02-2023

Veel leads…toch geen verkoop!

Lees meer
09-02-2023

De businesswaarde van sterke klantrelaties en hoe je dat bereikt

Lees meer

Contact

Neem contact op om de mogelijkheden voor uw businessgroei te bespreken.
Neem contact op arrow right

Diensten

Wilt u ook meer businessgroei? Bekijk onze diensten.
Onze diensten arrow right

Footer

Adres gegevens

No Non Sales B.V.
Germanenlaan 8
7312 JA Apeldoorn

t: +31 (55) 207 98 00
e: info@nononsales.nl

Ga naar

Diensten
Resultaten
Blog
Team
Contact

Algemene voorwaarden
Privacy policy

Certificeringen